در همان زمانی که شرکت «جنرال موتورز ایران» نامش را ابتدا به «خودروسازی ایران» و سپس به «پارس خودرو» تغییر داد، مذاکرات ایرانیها با ژاپنیها نیز شروع شده بود تا اینکه در اوایل دهه ۶۰ شمسی، نیسان پاترول به عنوان اولین نتیجه این مذاکرات به خط تولید پارس خودرو آمد. البته تاریخچه تولیدات پارس خودرو نشان میدهد که پاترول از سال ۱۳۶۵ در این شرکت به تولید رسیده اما واقعیت این است که چندین سال زودتر از این تاریخ، اولین نسخههای پاترول به ایران رسیده بود و از آنجایی که آمدن پاترول به کشورمان، مصادف شده بود با شروع جنگ ایران و عراق، به همین دلیل خیلیها معتقدند که پاترول، در ابتدا برای اهداف نظامی به ایران آمده بود ولی بعدها سر از خیابانهای شهر درآورد. پاترولهای ۴در پارس خودرو، که در ابتدای تولیدشان به «پاترول استیشن» معروف شده بودند، از نسل سوم (اتاق ۱۶۰) هستند. این ژاپنی ابتدا با موتور شش سیلندر ۱۲ سوپاپ P40 نیسان تولید میشد اما اواخر دهه ۶۰ شمسی، پارس خودرو تصمیم گرفت تا از موتور پاترولهای ۲ در برای پاترول ۴ در نیز استفاده کند و به این ترتیب، موتور چهار سیلندر Z24 روی مدلهای استیشن قرار گرفت و حتی پاترول تا آخرین سال تولیدش، با همین موتور عرضه میشد. درباره موتورهای استفاده شده در پاترولهای پارس خودرو، باید چند نکته بسیار مهم را بدانید: نکته اول اینکه موتور ۴ سیلندر کاربراتوری ۸ سوپاپ پاترول، در واقع نسخه اولیه از همان موتوری بود که سایپا به مدت چهار دهه، برای وانت نیسان زامیاد نیز استفاده کرد. نکته دوم اینکه در اواسط دهه ۷۰ شمسی، پارس خودرو هم عرضه موتور ۶ سیلندر را متوقف کرد و هم موتور ژاپنی Z24 را از دل پاترولهای ۴ سیلندر برداشت و به جای آن از موتور ایرانیزهشده ساخت مگاموتور بهره گرفت که البته همچنان از نوع کاربراتوری بودند. نکته سوم اینکه پاترولهای استیشن ۴ سیلندر به دلیل عدم تناسب وزن و قدرت، هیچوقت به محبوبیت بالای مدلهای ۶ سیلندر دست پیدا نکردند. جالب است بدانید که هرچند اکثر پاترولهای پارس خودرو، گیربکس دستی ۱+۴ دنده دارند ولی در عین حال، میتوان پاترولهایی را در بازار کشورمان پیدا کرد که با تلاش مالکان خوشذوقشان، گیربکس دستی ۱+۵ دنده یا حتی گیربکس اتوماتیک ۱+۳ دنده دارند. دوباره به داستان پاترول برگردیم؛ پارس خودرو در سال ۱۳۶۶ مدلهای هاردتاپ پاترول (۲در) و همچنین مدل آمبولانس پاترول را ساخت و در سال ۱۳۶۷ نیز تولید وانت پاترول را شروع کرد. سپس از اوایل دهه ۷۰ شمسی، امکانات جدیدی روی پاترولهایش گذاشت که مهمترینشان عبارتند از: رینگ و لاستیک اسپرت، هیدرولیکیشدن فرمان، اضافهشدن کولر و همچنین اضافهشدن زاپاسبند به روی درب صندوق عقب.
https://bama.ir/car-reviews/nissan/patrol4doorir-specs-1388-6cylinder
این خودرو در کلاس خودروهای شاسی بلند قرار می گیرد و می توان گفت خودرویی آفرود است و از ایمنی بالایی برخوردار است اما معایبی هم دارد که می توان به مواردی مثل : شتاب کم در برابر مصرف سوخت بالای آن به ویژه در شهر ، استفاده از قطعات بی کیفیت در داخل کابین و خشکی سیستم فنربندی یا همان تعلیق آن اشاره کرد
داخل نیسان پاترول چهار در
خودروهای آفرودر معمولاً دوام و کارایی را در اولویت قرار میدهند و همین باعث میشود کابین آنها سادهتر و زمختتر از کراساوورهای فانتزی (در یک رده قیمتی مشابه) باشد. حال تصور کنید با خودرویی روبرو هستیم که بیش از ۴۰ سال از زمان طراحی آن میگذرد؛ یعنی در دورانی که حتی سدانهای لوکس هم خیلی سادهتر از امروز بودند این ماشین قصد داشته قلچماق ظاهر شود! نتیجه همان چیزی است که در تصاویر مشاهده میکنید. یک سری خطوط صاف و ساده با کمترین میزان خلاقیت و حداقل هیجان داشبورد را تشکیل دادهاند؛
-
مزایای نیسان پاترول چهار در
- بازار دست دوم
- کابین جادار و بزرگ
- قطعات یدکی جایگزین
- تعلیق نرمتر از پاترول ۲در
- گیربکس و دیفرانسیل قدرتمند
شاسی مستقل و قابلیت آفرود مناسب، دوام بالا، اتاق جادار و خانوادگی، فراوانی قطعات یدکی در قیاس با آفرودرهای هم سن و سال، پیشرانه قویتر از نسخه ۴ سیلندر
-
معایب نیسان پاترول چهار در
- ایمنی سرنشینان
- مصرف سوخت
- نفوذ صدای موتور به کابین
- صندلیهای خسته کننده
- تعلیق نامناسب برای شهر
- موتور کم قدرت در نسخه ۴ سیلندر
قدیمی بودن مدلهای تولیدی و کمبود نمونههای سالم، مصرف سوخت بسیار زیاد، سواری خشک، نفوذ شدید صدای پیشرانه به داخل اتاق، طراحی بسیار ساده کابین، ایمنی پایین (نسبت به خودروهای روز جهان)، کمبود آپشنهای جانبی
مشخصات فنی ( آگهی خرید و فروش پاترول در سایت بوق https://boogh.ir/category/1332 )
مشخصات / مدل | پاترول 6 سیلندر | پاترول ۴ سیلندر |
موتور | ۶ سیلندر | 4 سیلندر |
حداکثر قدرت | ۱۱۳ اسب بخار | ۱۰۳ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۲۳۵ نیوتن متر | – نیوتن متر |
حجم موتور | ۲۸۲۶ سی سی | ۲۳۸۹ سی سی |
تعداد سوپاپ | ۱۲ | ۸ |
جعبه دنده | ۵ دنده دستی | – |
شتاب ۰ تا 100 | ۱۷٫۱ ثانیه | – ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۴۵ کیلومتر در ساعت | -کیلومتر در ساعت |
وزن خالص | ۱۹۸۰ کیلوگرم | -کیلوگرم |
فاصله محورها | 2970 میلی متر | ۲۳۵۰ میلی متر |
دلایل خرید نیسان پاترول
۱-موتورهای پر قدرت
۲-مناسب برای طبیعت گردی و افرود
۳-دوام بالا و اتاقی بزرگ
۴-شاسی مقاوم
دلیل نخریدن نیسان پاترول
۱-مصرف سوخت بیش از حد
۲-کمبود قطعات یدکی و مصرفی در اغلب اوقات
۳-عدم حضور در خطوط تولید و قدیمی بودن
۴-ایمنی ضعیف
مشخصات فنی نیسان پاترول چهار در
- محور محرکدو دیفرانسیل پارت تایم
- گیربکس۴ دنده دستی با دنده کمکی
- پیشرانه۶ سیلندر P40 کاربراتوری
- حجم موتور۴ لیتر
عملکرد فنی نیسان پاترول چهار در
- قدرت۱۴۰ اسببخار
- گشتاور۲۹۰ نیوتنمتر
- شتاب۱۷ ثانیه
- سرعت۱۵۰ کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی۱۷ لیتر در صد کیلومتر
به نکات زیر توجه کنید